چگونه در بحران اقتصادی سال ۹۷، فروش خود را تضمین کنیم؟

 

چگونه در بحران اقتصادی سال ۹۷، فروش خود را تضمین کنیم؟

قسمت نخست

از ابتدای دهه ۹۰ به بعد، اقتصاد ایران به دلیل کاهش قیمت نفت، وارد فاز رکود شد. و سال به سال بازار ایران درک عمیق تری نسبت به دوره رکود پیدا کرد و همین امر نیز باعث کاهش قدرت خرید مشتریان و رقابت شانه به شانه فروشندگان بر سر مزیت رقابتی قیمتی بود که در اصل از سود خود چشم پوشی می کردند و خود را برای خروج از بازار نزدیکتر. سال ۹۷ اوج حاکمیت دوران رکود در بازار ایران است و فقط کسانی که به صورت هوشمندانه در بازار فعالیت می کنند ، به کار خود ادامه خواهند داد.

مشخصات فعالین اقتصادی که به صورت هوشمندانه فعالیت دارند بدین شرح است:

۱ـ کسانی که برند شده باشند.  یعنی کسانی که بلد هستند که چگونه تجربه خوبی برای مشتری به وجود بیاورند. یعنی ارائه خدماتی که باعث به وجد آمدن مشتریان بشود در صورتی که مشتری انتظار ارائه آن خدمت را نداشته باشد مانند دسته چک با روکش طلای مهان بانک ملت که فقط به مشتریان خاص خود تقدیم می کند. برای برند شدن،فقط ارائه تجربه خوب برای مشتری کافی نیست بلکه ایجاد یک رابطه قوی با مشتری نیز به برند شدن کمک شایانی می کند . ایجاد رابطه قوی یعنی اینکه فعالین اقتصادی هوشمند متوجه نیازهای پنهان مشتری می شوند و آن را رفع رجوع می کنند. یعنی مشتری بجز نیاز اصلی دیگر چه نیازهایی دارد که پنهان است و اگر فروشنده به وی پیشنهاد بدهد، باعث به وجد آمدن وی می گردد. مثال زمانی که مشتری هنگام غروب به فروشگاه مراجعه کرده و پس از یک روز فعالیت طاقت فرسا و احساس خستگی، فروشنده با تقدیم یک فنجان قهوه یا چای با شرینی، خستگی مشتری را رفع کند.

۲ـ کسانی که مزیت رقابتی ایجاد کرده اند. یعنی کسانی هستند که ابتدا فعالیت خود را شبیه به رقبا می کنند و تمامی خدمات و محصولاتی که رقبا می فروشند را  دارندPOINT OF PARITY)  سپس نقطه ایجاد تمایز خود را اعمال می کنند.POINT OF DIFFERENT)  مانند تاکسی آنلاین دینگ که ابتدا فعالیت خود را شبیه به رقبای خود یعنی اسنپ و تپسی کرد و سپس کار خود را به صورت لاکچری ادامه داد و باعث گسترش بازار خود شد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *