چینی ها از چه استراتژی بازاریابی و برندینگی استفاده می کنند؟

استراتژی بازاریابان چینی در برند سازی محصولات:

کشور چین به دلیل ارزان بودن یوان نسبت به دلا( هر ۶ یوان معادل ۱ دلار)، و انتقال فناوری از سوی کشورهای توسعه یافته از سال ۲۰۰۰ میلادی به بعد، توانست بازارهای دنیا به ویژه بازار کشور آمریکا را تسخیر کند و نیز سود و سرمایه گذاریهای سرشاری را از جهت فعالیتهای اقتصادی و تجاری ،از آن خود کند و تولید ناخالص ملی را به شدت افزایش دهد. از دیدگاه مشاوره بازاریابی ،  با نگاهی دقیق تر و عمیق تر به محصولات چینی به این نکته پی می برید  که هیچ گونه برند شناخته شده و ممتازی، در بین محصولات چینی وجود ندارد. این در حالی است که شرکتهای معروف در دنیا ، به خاطر برندهایی که در بازارهای جهانی دارند ، توانستند مشتریان ثابت و سودهای فراوان مالی را از آن خود کنند.  پس تفاوت در چیست؟

تفاوت عملکرد تولید کنندگان کشور چین با عملکرد شرکتهای معروف دنیا که از طریق برندهای شناخته شده خود به سود بسیاری دست پیدا می کنند تنها در یک نکته مهم قابل ذکر است و آن مزیت رقابتی است که کشور چین در بخش قیمت محصولات خود ایجاد کرده است.

اگر بخواهیم قیمت دلار در چین را با ایران مقایسه کنیم هر ۶ یوان در چین معادل ۱ دلار و در ایران هر هجده هزارتومان در ایران معادل یک دلار است. چینی ها ، در دهه میلینیوم (۲۰۰۰ میلادی) به خاطر بسیار ارزان بودن قیمت دلار و همچنین فراوانی نیروی کار و انتقال تکنولوژی از آمریکا به این کشور توانست برند خود را با عنوان ارزانترین محصول تولید در دنیا، معرفی کند.پس آنها شروع به تولید انبوه محصولاتی کردند که به لحاظ کیفیت ، توانایی رقابت با محصولات مرغوب را نداشت ولی قیمت پائین آنها ، به خوبی می توانست نظر مساعد بسیاری از مشتریان را در سراسر دنیا به خود جلب کند. بنابراین ، با فروش بالا و سود زیادی که حاصل از تولید و فروش انبوه بود کم کم توانستند سطح تکنولوژی و صنایع خود را نیز در طی چندین دهه به مرور بهبود ببخشند.

بهبود محصولات چینی نسبت قبل، این انتظار و پیش بینی را در بین مشتریان در دنیا ایجاد کرده است که در سالهای آینده ، برندهای مرغوب و صاحب نامی در میان محصولات تولید چین در بازار به وجود خواهد آمد  که می تواند در بعضی از مواقع و در برخی از محصولات و صنایع با برندهای صاحب نام قبلی رقابت کند و با آنها در یک ردیف بایستد. تجربه چین ، به خوبی این مسئله را روشن می کند که مزیت رقابتی و استراتژی های بازاریابی و برند سازی وابسته به کیفیت محصول و خدمات نیست ، بلکه می توان برای پیمودن این راه از روشهای مختلف و متناسب با شرایط و وضعیت موجود استفاده کرد. همیشه، قیمت پائین محصولات ، از جمله موارد اصلی و مهمی است که می تواند برای تولید کنندگان یک محصول ، برند ایجاد کند. همیشه تعداد زیادی از افراد در جامعه وجود دارند که تمایل به خرید محصولات با قیمت پائین هستند و برایشان اصلا تفاوتی نمی کند که کیفیت یا برند محصول مورد نظرشان، در چه سطحی است.

نتیجه گیری: میتوان چنین نتیجه گیری می شود که استراتژی بازاریابی چینی ها متناسب با شرایط موجود کشورشان و وجود بازاری بالقوه و نبود رقیب در بازار، شروع شده است و با استفاده از سایر استراتژی های بازاریابی و برندینگ، خود را به رقیب جدی برای سایر برندها تبدیل کند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *