چگونه یک محصول برند بازار می شود؟

چگونه یک محصول برند بازار می شود؟

در بازار پر از رقابت امروزی، بدست آوردن سهم بازار یک راه دارد و آن نفوذ به قلب و ذهن مشتری است. خیلی ها فکر می کنند که اگر حسابی تبلیغ کنند، مشتری از فردا صبح به فکر محصول تولیدی آنهاست و لحظه شماری می کند تا اینکه بتواند آن را بدست آورد!!در صورتیکه برای فروش بیشتر باید برای محصول خود در ذهن مشتری جایگاه یابی کنید. یعنی مشتری، محصول شما را به یک شاخصی بشناسد. در واقع باید استراتژی اتخاذ کنید که مشتری به محض دیدن محصول شما، آن را تشخیص بدهد یعنی:(افزایش آگاهی از برند یا Brand Awareness )، علاوه بر آن مشتری هر زمان که نیاز به چیزی داشت، اولین شرکت یا محصولی که به ذهنش خطور می کند، باید محصول شما باشد و آن را به ذهن بیاورد( یادآوری برند یا Brand Recall). برای درک بهتر یادآوری برند، باید ساختار رده محصول یا  چگونگی ساماندهی رده محصول در حافظه انسان (Product Category Structure) را بشناسید.

برای این کار باید بدانید که در ذهن مصرف کننده ، سلسله مراتبی جهت استفاده از محصول وجود دارد که در بالاترین سطح ممکن ،اطلاعات مربوط به درجه محصول قرار دارد. اطلاعات در خصوص رده محصول درجه پایین تر، اطلاعات مربوط با نوع محصول و در نهایت در پایین ترین سطح، اطلاعات مربوط به برند قرار دارد.برای برند کردن یک محصول حتما باید سازماندهی سلسله مراتب رده محصولات را که در حافظه مشتری نقش می بندد را ترسیم کنید. به طور مثال،  غالبا مصرف کنندگان در انتخاب نوشیدنی این سلسله مراتب را در ذهن خود مرور می کنند و تصمیم می گیرند که چه نوع نوشیدنی مصرف کنند. نوشیدنی طعم دار یا بدون طعم (آب)، نوشیدنی گرم (چای، قهوه) یا سرد ( شیر، آب میوه، نوشیدنی گاز دار و…) و در آخر مشتری انتخاب می کند که در رده محصول مورد نظر، به کدام برند علاقه دارد ( اگر آب میوه انتخاب کند، کدام برند و چرا؟)

سوال بسیار مهم در خصوص برندسازی محصول این نیست که مشتریان می توانند برند را به خاطر بیاورند یا نه؟ بلکه، سوال مهم و اساسی این است که مصرف کنندگان کجاها و چه زمانی به آن برند فکر می کنند و چند بار آن را به خاطر می آورند. اینجاست که اگر محصول شما برند بازار باشد، افزایش سطح برجستگی برند محصول شما، می تواند به افزایش مصرف منجر بشود و در نتیجه، افزایش فروش را به دنبال خواهد داشت.

 به عنوان مثال

در خصوص نوشیدنی ها، نوشیدنی های گازدار از بالاترین میزان وسعت آگاهی در ذهن مشتری برخوردار می باشد . چون شما به عنوان مشتری هر لحظه که در طول شبانه روز که اراده کنید، می توانید نوشابه یا ماء الشعیر بخوردید این درحالیست که سایر نوشیدنی ها مانند آب میوه، قهوه و یا شیر، در موقعیت های بسیار محدودتری قرار دارند. بنابراین، باید بفهمید که مشتری شما کچا و چه زمانی به آب میوه فکر می کند و اگر محصولتان برند باشد، مشتری آن محصول را استفاده می کند . برای این کار باید سطح آگاهی از برند خود و موقعیت های مصرف را برای مشتری تبلیغ کنید.به عنوان مثال شرکت آب میوه  Tropicana، برای اینکه بتوان مصرف آب پرتقال خود را بیشتر کند، احتیاجی ندید که به شدت منابع مالی خود را روی تبلیغات متمرکز کند بلکه، بر روی جایگاه یابی محصول به عنوان آب میوه های طبیعی و ارگانیک، بر روی ذهن مشتری، متمرکز شد. یعنی استراتژی اتخاذ کرد که مشتری به محض  دیدن آب پرتقال آن را به عنوان یک آب میوه کاملا طبیعی تشخیص بدهد . استراتژی تبلیغاتی آنها ، طبیعی چلوه دادن آب میوه بود.برای جایگاه یابی در ذهن مشتری به عنوان آب میوه طبیعی، از نی داخل پرتقال استفاده کردند. حتما می گویید مگر می شود نی را داخل پرتقال فرو کرد و آب پرتقال خورد؟؟ حدس شما درست است این کار شدنی نیست اما، یک تصویر چه حقیقت داشته باشد چه نداشته باشد، می تواند قدرت احساسی داشته باشد و بیننده فکر می کند که همه اش آب پرتقال طبیعی است.

حال، تبلیغ این شرکت را با تبلغات وسیع و بسیار پر هزینه آّب پرتقال عالیس مقایسه کنید. به نظر شما آب پرتقال عالیس در ذهن مشتری از چه جایگاهی برخوردار است؟ تقریبا هیچ.

 

کافیه اراده کنی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *