اصل مهم برندینگ که ایرانی ها رعایت نمی کنند

زمانی که محصول یا خدمتی را به بازار عرضه می کنیم، باید کاری کنیم که با حداقل تبلیغات، مشتری محصول ما را بشناسد. این شناسایی با حرف زدن و واژه ها بدست نمی آید بلکه، بهترین راه انتقال آن ، تصویر است. چیزی که یک برند به آن نیاز دارد، برانگیختن احساس مشتری است و این برانگیختن احساس با تصویر به وجود می آید نه واژه و حرف. ( عمده استراتژِی یک تولید کننده ایرانی). این تصویر می تواند لوگو یا نشان تجاری شما باشد.متاسفانه ، اغلب لوگوها توسط کسانی که صرفا با فتوشاپ سروکار دارند، به صورت کاملا بی ربط و پیچیده طراحی می شوند . در صورتی که لوگو، هم باید مرتبط و هم باید ساده باشد. مرتبط از این جهت که  هویت بصری محصول است و ساده از جهت جای گرفتن سریع در ذهنی که همیشه درگیری های خودش را دارد. ضمن اینکه سادگی باعث می شود نشان تجاری از فاصله دور نیز شناخته شود و باعث افزایش آگاهی  برند یا  Brand Awareness می گردد و هرچه آگاهی از برند بیشتر، فروش و وفاداری مشتری نیز بیشتر.تنها راهی که می توان فهمید لوگو طراحی شده، مناسب است یا نه، این است که آن را نشان اطرافیان و مشتریان بالقوه بدهیم و از آنها بپرسیم این نشان تجاری چه می گوید؟ همچنین این که مصرف کننده ، کی و چه زمانی به آن برند فکر می کند؟

متاسفانه تولید کننده ایرانی فکر می کند برندسازی یعنی اینکه بهترین محصول را با بهترین کیفیت تولید کند در صورتیکه آنچه موجب برد یک برند می شود، درکی است که مشتری از محصول دارد. این درک بهتر بودن، از یک  نشان تجاری خوب شروع می شود.نکته بسیار مهم در برند سازی و بازاریابی این است که جایگاه یابی در ذهن مشتری، اولویت اول است و هر برنامه دیگری در اولویت دوم قرار می گیرد.هرچیزی که باعث می شود مصرف کننده تجربه های خود را نسبت به نام، لوگو و… محصولات تولید شده بیشتر کند، می تواند میزان آشنایی و آگاهی از برند را افزایش دهد.در واقع، هرچقدر نشان تجاری تداعی کننده هویت محصول باشد، برای مصرف کننده جذاب و خواستنی تر می باشد..

به عنوان مثال، نوشیدنی انرژی زا مانستر به خوبی از این استراتژی جهت برندسازی خود استفاده کرد. هم نام مانستر ( به معنای هیولا) را به عنوان یک نام قدرتمند انتخاب کرد و هم از یک لوگو کاملا پر معنا استفاده کرد. لوگو را شبیه رد پنجه هیولا و به صورت حرف ام طراحی کرد  که  زیرکانه پیام قدرت و خطر را منتقل می کند. در نتیجه مشتری نام، نماد و محصول را برای همیشه به ذهن می سپارد ولی نوشیدنی لمسر و نماد تجاری آن چه حرفی برای گفتن دارند؟ تقریبا هیچ

برای بهترین بودن کافیه اراده کنی

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *