محصول

چگونه می توان در رکود اقتصادی، مشتری را راضی به خرید محصول یا خدمات، با سود بیشتر کنیم؟ (قسمت دوم)

چگونه می توان در رکود اقتصادی ، مشتری را راضی به خرید محصول یا خدمات، با سود بیشتر کنیم؟ (قسمت دوم)

قریب به اتفاق صاحبان کسب و کار، با توجه به دوران رکود و کاهش قدرت خرید، محصولات خود را با حداقل سود و گاهی بدون سود به بازار عرضه می کنند. در وهله اول، این استراتژی، توسعه بازار را به همراه دارد و باعث رضایتمندی مشتری می گردد ولی با توجه به افزایش هزینه تولید کننده ها و کاهش سود، این روش منجر به ورشکستگی صاحب کسب و کار می گردد.

صاحبان کسب وکار موفق در دوران رکود کسانی هستند که از استراتژی بازاریابی لوکس استفاده می کنند ومحصول و خدمات خود را به مشتریان پولدار عرضه می کنند.

 

انواع تاکتیکهای بازاریابی لوکس:

الف: اصلاح محصول (Product Modification.):                                              

۱_استفاده از بسته بندی یا ظاهر جدید

استفاده از بسته بندی جدیدی که رقبا تا کنون استفاده نکرده اند. مانند رستوران قیمه، قرمه در تهران که غذای خود را درون قابلمه های کوچک ریخته و با بقچه بسته بندی می کند . کاری که هیچ رستورانی تا کنون انجام نداده بود.

۲_ کاهش یا حذف ویژگی های منفی محصول یا خدمات.

مانند ارائه ماست ایسلندی کاله(بدون چربی).

۳_ افزودن ویژگی های جدید به محصول.

زمانی که همه رقبا، تکنولوژی یکسانی در تولید یا ارائه خدمات دارند، یکی از بهترین تکنیک ها برای ایجاد تمایز ، استفاده از این تکنیک است .مانند آب میوه همراه با پالم سان استار

 

ب: استراتژی بازاریابی خدمات ارزش افزوده (Vas Marketing):

۱- ارائه خدمات تحویل محصول یا ارائه خدمات، با هدف کاهش زمان تحویل، هزینه تحویل و فعالیت های خود مشتری در زمان تحویل.

مانند تحویل لوازم خانگی و نصب آن در آشپزخانه مشتری

 

۲- ارائه ضمانت های جدید مانند افزایش مدت زمان ضمانت کیفی و یا ارائه ضمانت زمان تحویل، ارائه ضمانت رضایت مشتری و…  

 

ج: بازاریابی اجتماعی(Social Marketing):

۱_ حمایت تبلیغاتی و یا مالی از آرمان های اجتماعی

همچنین اصلاح رفتارهای ناپسند مردم. مانند تبلیغات زود فود به صورت انیمیشن ، در جهت اصلاح رفتارهای ناپسند مردم.

 

۲_ حمایت تبلیغاتی و مالی از فعالیت های زیست محیطی

 فعالیت های حمایت از حیات وحش. مانند کاشت نهال به ازای خرید از محصولات سامسونگ، توسط این شرکت در جهت حمایت از محیط زیست.

 

۳_ اختصاص درآمد بخشی از فروش شرکت به فعالیت های موسسات خیریه.

 

 

د: بازاریابی نایابی (Scarcity Marketing):

بازاریابی نایابی، ارتباط مستقیمی با لوکس بودن دارد. زیرا زمانی محصولی لوکس است که دسترسی به آن راحت نیست. تاکتیک های بازاریابی نایابی شا مل موارد زیر است:

۱_ نایابی مواد اولیه:

تولید محصول یا ارائه خدمات ، با استفاده از مواد اولیه کم یاب و گران قیمت مانند تولید ساعت رولکس با الماس

 

۲_ نایابی تکنولوژی:

تولید محصول یا ارائه خدمات، با استفاده از یک تکنولوژی بسیار پیشرفته یا انحصاری.

 

۳­_ نایابی تولیدی:

تولید محصول یا ارائه خدمات  به میزان محدود. مانند تولید خودرو بوگاتی

 

صاحبان کسب و کاری که بتوانند از هر یک از این تکنیک ها استفاده کنند، به میزان قابل ملاحظه ای، سهم از سود خود را بیشتر می کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *