بخش بندی بازار (MARKET SEGMENTION)

 

تقسیم بندی بازار عبارت است از ، یافتن یک گروه از جامعه که نیازهای یکسان در مورد یک کالای مشخص داشته باشند و عکس العمل یکسان در برابر تبلیغات انجام بدهند. اعم از اینکه مشتری کیست؟ چه رفتاری دارد؟ چه سنی دارد؟ و…..
در حقیقت، تقسیم‌بندی یا بخش‌بندی بازار، فرآیندی جهت فهمیدن و مجزّا کردن ویژگی‌های خریداران، به‌منظور انتخاب بازارهایی که سازمان می‌خواهد یا می‌تواند محصولاتش را به آنها عرضه بکند. همچنین طراحی محصولات و برنامه‌های بازاریابی ، برای پاسخ‌گویی به احتیاجات خریداران مورد نظر است. برای مثال، در بازاریابی جدید، شرکت‌ها تمایل دارند که پوشاک بچه‌گانه، زنانه، مردانه و حتی پوشاک ویژه مدارس را تولید کنند. بنابراین نمیتوان دیگر گفت که تولید کنیم و به بازار ارائه بدهیم ، بلکه باید با توجه به بازار امروز و بخش بندی مصرف کننده مثل پوشاکی که خانمها در کلان شهر هایی مثل تهران ، اصفهان و…. میپوشند ، نوع زندگی آنان، رفتار های اجتماعی و…. تهیه کرد و برای خانمهایی که در شهرستانها زندگی میکنند بنا به رفتار مصرفکننده، نوع دیگر پوشاک ، ارائه کرد..
با استفاده از روش‌های یکسان در بازاریابی، بدون توجه به تفاوت‌های موجود در بازار، رضایت همه خریداران را به هیچ عنوان را نمیتوان جلب کرد. همچنین محدود بودن منابع مالی و فنّی بسیاری از تولید کننده ها،اجازه نمی‌دهد که آنها انواع خطوط تولیدی داشته باشند و انواع گوناگون کالاها و خدمات را برای گروه‌های مختلف مصرف‌کننده عرضه کنند.
متغیرهای تقسیم‌بندی بازارها عبارتند از:
جغرافیایی – جمعیت شناختی – رفتاری – روانشناختی
اهمیت تقسیم‌بندی بازار
تقسیم بازار، قلب استراتژی بازاریابی است؛ چراکه استراتژی بازاریابی از دو قسمت اساسی تشکیل شده است: یکی انتخاب بازار هدف (به‌واسطه تقسیم‌بندی بازار) و همچنین تدوین برنامه بازاریابی مؤثر برای موفقیت در بازار هدف.

مزایای تقسیم بندی بازار:
۱- تخصیص بودجه مناسب برای هر بازار جهت تولید، تبلیغات ، پخش و مشتری مداری واحد مربوطه
۲- کاهش ریسک تجاری.
۳- حد اکثر بهره وری
۴- جلو گیری از اتلاف وقت
۵- بدست آوردن حداکثر سهم بازار و همچنین حداکثر رضایت مندی مشتری
عکس مربوط به بخش بندی بازار

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *