چرا طراحی برنامه بازاریابی(Marketing Plan)، در قرن بیست و یکم مهم است؟ (قسمت اول)

به چه دلیل طراحی برنامه بازاریابی(Marketing Plan) ، در قرن بیست و یکم، مهم است؟ (قسمت اول)

واژه های اساسی که یک بازاریابی استاندارد را در بر گرفته و حائض اهمیت است، بازار و صنعت می باشد. و هدف اصلی بازاریابی:یافتن مشتری و حفظ آن می باشد.

طبق نظر آقای پروفسور پیتر دراکر (پدر علم بازاریابی) کسب و کار موفق کسب و کاری است که شناختی از نیاز مشتری خود داشته باشد. این شناخت نیاز مستلزم داشتن علم بازاریابی و همچنین داشتن خلاقیت می باشد.

داشتن علم خلاقیت در قرن بیست و یکم از دید دانشگاه هاروارد یعنی داشتن سه فاکتور مهم ارزانتر،سریعترو هوشمندانه تر نسبت به رقبا می باشد. مانند اپلیکیشن اسنپ در ایران که به راحتی جایگیزین آزانس های کرایه ای شد و هرچه این آژانسها تلاش کردند که اسنپ را از بازار حذف کنند نتوانستند. یا اپلیکشن دیوار، که باعث رکود در بین املاکی های داخل شهر ها گردد.(از سه فاکتور ارازانتر،سریعتر و هوشمندانه تر استفاده کردند.

در ایران، آنچه برای بازار صنعت محور بویژه در دوره رونق اقتصادی،اهمیت دارد ، حفظ مشتری است .زیرا در این بازار ، تقاضا بیشتر از عرضه می باشد.و آنچه برای بازار خدماتی مهم است، ایجاد مشتری است .زیرا در این بازار معمولا عرضه بیشتر از تقاضا می باشد مانند فروشگاه های عرضه موبایل، فروشگاه های زنجیره ای و…

همین طور تغییر رفتار مصرف کننده است و انتظارات و تنوع طلبی آنها که هر روز بیشتر و بیشتر می شود.زیرا نسل جدید شعار جدیدی نیز دارند که عبارت است از:

هرچیز جدید در بازار ، بهتر است.(New is Always Better).

%۸۶ از مشتریان راضی، ترجیح می دهند برای خرید دوم و بعد از آن،ازیک مکان دیگری خرید داشته باشند.

همین طور:

۸۲% از مشتریان ، با یک اتفاق ناگوار، دیگر از ما خرید نمی کنند.

یک برنامه بازاریابی که بصورت علمی و بر پایه استراتژی مناسب تنظیم شده باشد هسته موفقیت هر کسب و کار بوده وسازمان را به اهداف از پیش تعیین شده می رساند.

دلایل ایجاد رقابت در بازار برای فروش بیشتر:

_ زمانی که رقابت بر سرمحصول فعلی است. مانند رقابت بین همراه اول و ایرانسل برای جذب مشتری بیشتر

_ ورود یک شرکت قدر به یک بازار ضعیف و ایجاد رقابت بین شرکتهای ضعیف تر. مانند ورود نوشابه کوکاکولا در ایران و ایجاد رقابت سنگین بین تولید کنندگان نوشابه

_ زمانی که قدرت مذاکره تولید کننده بالا می رود. مانند تولید خودرو توسط دولت در ایران

_ زمانی که قدرت مذاکره مصرف کننده بالا می رود. مانند فروشگاه های زنجیره ای جدید در ایران.

_ زمانی که یک کالا جایگزین یک کالای دیگر می شود.مانند تلفن های هوشمند که جایگزین ساعت، کاغد mp4 و… در بازار شد

برنامه بازاریابی باید با توجه به منابع سازمان (منابع داخلی و منابع خارجی)قابل اجرا بوده و دارای زمان بندی متناسب و شرح و تقسیم بندی دقیق وظایف باشد.

در این مقاله، سعی شده است تا بطور خلاصه و بر پایه اصول علمی مروری بر نحوه تدوین استراتژی و تنظیم برنامه بازاریابی بر مبنای استانداردهای دانشگاه های سطح عالی دنیا به ویژه دانشگاه هاروارد،صورت گیرد.

تدوین استراتژی بازاریابی برای انواع کالا و خدمات شامل مراحل زیر می باشد: الف: تجزیه و تحلیل و تدوین اطلاعات سازمان شامل:خط تولید، سرمایه های شرکت، کارمندان، سیاستهای شرکت، ب: تجزیه و تحلیل و تدوین اطلاعات محیط های خرد خارجی شامل: شبکه های پخش و توضیع، نیروهای فروش، جمعیت بازار هدف ، رقبا ، مشتریان ۳- تجزیه و تحلیل و تدوین اطلاعات محیط های کلان خارجی شامل:

_ فاکتور های جمعیت شناسی شامل:

تنوع میانگین سنی جمعیتف بازار محلی، گروه های تحصیلی، فرآیند داخل خانه، جمعیت شهری و روستایی و تغییر بازار از عمومی به تخصصی

 _ فاکتورهای اقتصادی شامل:

نرخ تورم، نرخ سود پرداخت بانک مرکزی به بانک عامل، نرخ ارز، تولید خالص ملی، میزان نقدینگی کشور و سیاستهای مالیاتی

_ فاکتورهای اجتماعی و فرهنگی شامل:

ارزشها، نگرش ، سبک زندگی

_ فاکتورهای تکنولوژی شامل:

تناوب تغییر، ایجاد فرصت جدید ، راحتتر و سخت شدن زندگی، مسائل امنیتی و کم کردن هزینه و قیمت،

_ :افزایش جمعیت، افزایش فرهنگ مصرفی، تاثیر آن بر آلودگی آب ،هوا و خاک ۴- تدوین استراتژی وآمیزه بازاریابی.

  • تجزیه و تحلیل و تدوین بازار هدف (تقسیم بندی مشتریان):

شامل انوع بازار مصرفی(Businees to Customer)، تجاری (Business to Business)، جهانی (Global)، خیره ای یا غیر انتفاعی(NGO) 1 _ بازار مصرفی: (B to C)

شامل دو نوع محصول کالای پر مصرف سریع (F.M.C.G) و کالای مصرفی بادوام(C.G) می باشد

عوامل رقابتی در بازار شامل: کیفیت ادراکی، قیمت ، برند ، تبلیغات اثربخش، بسته بندی ، گارانتی و در دسترس بودن می باشد.

۲ _ بازار تجاری( B to B):

این بازار به  پنج گروه خریدار تقسیم می شود که عبارتند از:

_ تصمیم گیرنده ها مانند مدیر عامل یا هیئت مدیره

_ مشاوران مالی : مانند مدیران ارشد مالی

_ خریداران: مانند مسئول تدارکات ، مسئول خرید

_ تاثیر گذارنده ها : مانند کارشناس خرید، مشاوران خریدو…

_ مصرف کننده ها : مانند مدیران حسابداری که دستور خرید یک نرم افزار حسابداری خاص را به مامور خرید می دهند.

عوامل رقابتی در این بازار عبارتند از: کیفیت واقعی محصول/خدمات ، تسویه و زمان آن ، کشور سازنده، همسو بودن با قوانین کشور ، قیمت ، اعتبار شرکت فروشنده.

۳ _ بازار جهانی (Global Marketing):

شامل نوع قرارداد همکاری ، قراردادهای تولیدی ، قراردادهای انحصار تولید، تحت لیسانس بودن، و قوانین صادرات/واردات، است

۴ _ بازار غیر انطفاعی دولتی (N.G.O)

معمولا ۶۰% بازار ایران را به خود اختصاص داده اند و شامل تمامی ارگانهای دولتی ، نظامی و انتظامی ، مذهبی ، مراکز درمانی ، بنیادهای مختلف و.. می شود

در این بازار ، مهمترین فاکتور قیمت می باشد و معمولا خریدها به صورت مناقصه برگذار می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *