چطور با حرکات بدن خود، باعث جذب مشتری شویم؟

تاثیر داشتن زبان بدن مناسب، چقدر در فروش بیشتر موثر است؟

ابتدایی ترین راه برای فروش و یا پرزنت خودمان، ایجاد ارتباط می باشد.کلی ترین قانون فروش قانون 90 ثانیه میباشد.

خریداران از فروشندگانی  خرید می کنند که از آنها خوششان می آید و یکی از این راه ها، سبک ایجاد ارتباط و تن صدای مناسب می باشد. یعنی زبان بدن مناسب.

اگر  شما به عنوان یک فروشنده یا یک مذاکره کننده به ارتباط چشمی و حرکات ابرو، حالات صورت، حرکت بدن و دست‌ها و پاهایتان مسلط شوید، مطمئنا در ملاقات‌های کاری‌ به موفقیت بیشتری به دست خواهید آورد.

زبان بدن‌تان ممکن است علیه شما اقدام کند. باید بدانید آنچه احساس می‌کنید، لزوما همان چیزی نیست که به طرف مقابل‌تان منتقل می‌کنید. مثلا حتی اگر هوای اتاق سرد است هم نباید دست‌ به سینه باشید و شانه‌هایتان را خم کنید، زیرا این حالتی تدافعی را القا می‌کند، حتی اگر واقعا چنین حسی نداشته باشید. و یا اگر احساس خستگی می کنید باید در جلسه ای که حضور دارید ، زبان بدن مناسب با شرایط سرحال و پر انرژی بودن را داشته باشید.

به ویژه برای جلسه ای که اولین بار شرکت می کنید،مشتری بالقوه‌ای که با او جلسه دارید، شما را نمی‌شناسد، پس از نشانه‌های غیرکلامی استفاده می‌کند تا ذهن‌تان را بخواند.

بنابراین در طول جلسات کاری به زبان بدن‌تان توجه کنید، نشانه‌های خوبی بفرستید و مطمئن شوید که برداشت اولِ طرف مقابل از شما، برداشت خوبی است.

در ادامه نکاتی درباره‌ی زبان بدن در بازاریابی می‌خوانید:

 

ارتباط چشمی:

اولین ارتباط میان دو نفر ، تماس چشمی می باشد. بنابراین اگر شما ناخودآگاه چشمان خود را از طرف مقابل به سمت دیگری بچرخانید، مسلما در ذهن طرف مقابل ، حس بدی را ایجاد کرده اید.و باید کلی زحمت بکشید تا مجددا نظر وی را به خود عوض کنید.

اگر در طول جلسه با مشتری ارتباط چشمیِ بسیار کمی برقرار کنید، احتمالا او تصور می‌کند حواس‌تان پرت است یا اصلا به آنچه می‌گوید بی‌علاقه هستید. به همین شکل، اگر وقتی هم که خودتان صحبت می‌کنید ارتباط چشمی با طرف مقابل برقرار نکنید، ممکن است او فکر کند صادقانه صحبت نمی‌کنید و در نتیجه بعید است به شما اعتماد کند.

در طول جلسات فروش، با مشتری ارتباط چشمی برقرار کنید و مطمئن شوید که حالت چهره‌تان آرام و راحت است. به این صورت، حتی اگر نگران هم باشید، در ظاهر همه چیز خوب به نظر می‌رسد.

اگر از تماس چشمی با طرف مقابل خسته شده اید و می خواهید نگاه خود را از وی بدزدید طوری که وی ناراحت نباشد، بهترین راه این است: نگاه خود را میان ابروهای طرف مقابل خیره کنید و یا روی بینی طرف مقابل.

 

حالات چهره:

چهره فقط از طریق آنچه چشم‌ها به تصویر می‌کشند ارتباط برقرار نمی‌کند، بلکه حالت دهان و حرکت لب‌هایتان هنگامی که صحبت می‌کنید هم اهمیت دارند. هنگام ملاقات با مشتری، حتما حتما لبخند مختصری به لب داشته باشید.

وقتی صحبت می‌کنید، لب‌هایتان باید راحت باشند، یعنی آنها را کج و کوله نکنید ، لب خود را گاز نگیرید و لبخند مختصری هم داشته باشید. این نشان می‌دهد نسبت به اطلاعاتی که می‌دهید صادق هستید و خوشحال می‌شوید که تجربه و دانش‌تان را با طرف مقابل به اشتراک بگذارید.

 

بدن و دست‌ها

شیوه‌ی قرار گرفتن دست‌ها و بدن‌تان چیزهای زیادی درباره‌ی آنچه در ذهن دارید بیان می‌کند. دست به سینه بودن نشانه‌ی حالت تدافعی است و همچنین کسی که دست به سینه نشسته است به احتمال زیاد فکر منفی را در ذهن خود پرورش می دهد.اگر عادت کرده‌اید همیشه دست به سینه باشید، با قرار دادن دست‌هایتان روی پاها  و یا قرار دادن روی میز،هنگام گوش کردن، این عادت را ترک کنید.

چه پشت میز نشسته باشید و چه ایستاده باشید، در هر صورت طرز قرار گرفتن‌تان مهم است. پس به حرف بزرگ‌ترها گوش کنید و پشت‌تان را صاف نگه دارید. آویزان کردن سر یا خم کردن شانه‌هایتان ممکن است باعث شود خسته و نامطمئن به نظر برسید. پشت و سینه‌تان را باید صاف نگه دارید.

اگر عادت عصبیِ کلیک کردن سرِ خودکار یا ضربه زدن با انگشت‌های پایتان روی زمین را دارید، خودکار را کنار بگذارید و پاهایتان را هم از محل قوزک به هم بچسبانید. در غیر این‌صورت، زبان بدن‌تان به طرف مقابل خواهد گفت که بی‌تاب، آشفته و یا کِسل هستید.

وقتی در جلسه‌ی بازاریابی نشسته‌اید، کمی به جلو خم شوید و فعالانه گوش کنید. کمی خم شدن به جلو خوب است و علاقه‌تان را نشان می‌دهد.بهتر است سر خود را به نشانه تایید سخن طرف مقابل، تکان دهید ولی نه خیلی زیاد . خیلی زیاد کج شدن به سمت جلو هم ممکن است باعث شود در حال التماس به نظر برسید و خیلی به عقب کج شدن هم ممکن است شما را سلطه‌گر نشان بدهد.

دست‌هایتان را جایی نگه دارید که دیده شوند. فرو کردن آنها در جیب باعث می‌شود طرف مقابل فکر کند بی‌خیال هستید و یا چیزی را پنهان می‌کنید.

آنها را باز نگه دارید و کف دست‌ها  و پشت دست ها را هم ، نشان بدهید تا پذیرا و دوستانه به نظر برسید. در ضمن همیشه از مشت کردن دست‌ها اجتناب کنید.زیرا کاملا نشانه عصبی بودن طرف میباشد

 

پاها:

پاهایتان نباید در طول جلسه جلب توجه کنند، مگر اینکه در کار فروش جوراب یا شلوار باشید! پس تکرار می‌کنم که با پایتان روی زمین ضربه نزنید، مدام پاهایتان را جابه‌جا نکنید. موقع صحبت کردن در جلسات کاری، همه‌ی تلاش‌تان را بکنید که طرف مقابل فراموش کند شما اصلا پایی هم دارید! خب اگر هم فراموش نکند، لااقل نباید متوجه پاهایتان شود. چون اگر این‌طور باشد، نشانه‌ی این خواهد بود که مضطرب هستید و یا به آنچه می‌گذرد اطمینانی ندارید. روی هم انداختن پاها و دست به سینه بودن هم اغلب نشانه‌های دفاعی هستند.

اگر سردتان است و می‌بینید که باید پاهایتان را روی هم بیندازید، لبخند بزنید و گشاده‌رو به نظر برسید.

وقتی هم ایستاده‌اید، باید پاهایتان را به اندازه‌ی عرض شانه‌ها باز کنید.

 

 

وقتی در ایران  با مشتری‌ها ارتباط برقرار می‌کنید، عموما بهتر است در فاصله‌ای بین 5۰ تا ۱۲۰ سانتی‌متر از آنها بایستید. این شما را به حد کافی نزدیک نگه می‌دارد تا بدون اینکه ناراحت شوند، با ایشان تعامل کنید. فاصله‌ی نزدیک‌تر از 50 سانتی‌متر معمولا برای خانواده و دوستان است.

 

تطبیق و انعکاس:

شیوه‌ی ایده‌ال برای به تصویر کشیدن خودتان در جلسات بازاریابی و تعاملات کاری، رفتار مطابق و شبیه به زبان بدن طرف مقابل است. با انعکاس حرکات و وضعیت مشابه با مشتری‌تان، باعث می‌شوید او آرامش داشته باشد و در طول جلسه، تا جای ممکن احساس راحتی کند. اما مرز باریکی بین انعکاس رفتار و تقلید وجود دارد. مسلما هیچ‌کس دوست ندارد دیگران ادایش را در بیاورند. پس باید مراقب باشید. حد استاندارد انعکاس، یک دقیقه پس از حرکت طرف مقابل می باشد.

جان کلام اینکه کاری کنید طرف مقابل در حضور شما احساس راحتی داشته باشد و نشان بدهید که حضور دارید، علاقه‌مند هستید و روی او تمرکز کرده‌اید. با تسلط بر هنرِ تطبیق و انعکاس زبان بدن در بازاریابی، ارائه‌های آتی خود را بسیار موفق‌تر خواهید یافت.

 

پیروز و سربلند باشید.

تماس با حمزه حسینی تودشکی

 همراه :  09124109195      پست الکترونیک :