تعریف جامع بازاریابی و بازار

تعریف بازاریابی(MARKETING):

علم بازاریابی یا مارکتینگ از دیدگاه علم فلسفه:

 

هنوز هم شرکتهای تولیدی و خدماتی برای جذب و استخدام ویزیتور، از واژه بازاریاب یا مدیر بازاریابی استفاده می کنند و فکر می کنند مدیر بازاریابی کسی است که نمونه محصول را در دست می گیرد و نزد مشتریان بالقوه می رود و با چند جمله، مشتری را متقاعد به خرید می کند.در صورتی که نمی دانند فروش صرفا بخش کوچکی از یک سازمان گسترده ای بنام بازاریابی می باشد . مانند کوه یخی که درون اقیانوس منجمد شمالی قرار دارد و صرفا ما فقط 7% از کوه یخ را روی آب می بینیم و 93% از این کوه درون آب قرار دارد.

تعریف بازاریابی:

عبارت است از شناسایی و ارضای نیازهای مشتریان و بهتر عمل کردن نسبت به رقیبان در بازار.

برای این که این تعریف را بهتر بفهمیم  در ابتدا به تعریف عناوین نیاز، خواسته، تقاضا، کالا، مبادله، معامله و بازار می پردازیم

 

 

اصطلاحات پایه ای بازاریابی

نیاز (NEED) :

زمانی که شخصی از چیزی محروم باشد و به آن احساس نیاز کند.

خواسته: (WANT):

زمانی که نیاز برای شخص برجسته بشود ، تبدیل به خواسته می گردد.
خواسته در علم اقتصاد و بازاریابی، شکل ظاهری نیازهای ما می باشد، که می تواند به صورت کالا یا خدمت معرفی می  شود، در واقع خواسته شکلی‌ست که نیازهای انسان تحت تاثیر فرهنگ و شخصیت آن‌ها به خود گرفته باشد..

تقاضا (DEMAND):

به معنای میل و درخواست یک فرد برای گرفتن کالا یا خدمات مورد نظر

کالا. (PRODUCT):

از دیدگاه علم اقتصاد، محصولات و مواد مختلفی که توسط تولیدکننده، به بازار یا Market عرضه شود و در برابر دریافت پول و یا تهاتر با جنس دیگری، یکی از نیازهای انسان را تأمین و مرتفع کند، کالا نام دارد.
نیاز، خواسته و تقاضا، انسان را به سوی کالاهایی می کشاند که می‌تواند این نیازها، خواسته‌ها و تقاضاهایش را برآورده سازد.

انواع کالا:

  • کالاهای مصرفی: کالاهایی که در بازار عرضه و به فروش می‌رسند تا توسط مصرف‌کنندگان خریداری شوند و به مصرف برسند.و دسته زیادی از محصولات را کالاهای مصرفی به خود اختصاص داده است
  • کالاهای واسطه‌ای: کالاهایی که تولیدکنندگان دیگری برای تولید کالاهای مختلف دیگر، آن‌ها را خریداری کنند و به عنوان مواد اولیه مورد استفاده قرار دهند.
  • کالاهای ضروری: کالاهایی که نیازهای اولیه مصرف کنندگان را تأمین می‌کنند.
  • کالاهای تجملی: کالاهایی که برای تأمین نیازهای کم اهمیت تر و بیشتر برای جذب بصری توسط خریدار تهیه و بمصرف می‌شود.

معامله (Transaction):

توافق، ارتباط یا حرکتی را که بین خریدار و فروشنده برای تبادل یک دارایی چه به صورت ملموس و چه  ناملموس باشد وجه صورت می‌گیرد، معامله یا Transaction می‌گویند.
وقتی یک واحد برای مبادله کالا در میان باشد، معامله بوجود می‌آید.

بازار چیست؟

بازار یا Market به مکان و مجموعه‌ای از  فروشندگان و خریداران بالقوه و بالفعل یک کالا یا خدمت گفته می‌شود.

بازار یا مارکت چیست؟

اندازه بازار

اندازه بازار یا Market Size به تعداد افرادی بستگی دارد که:

1.     به محصول به معنی عام یا شیء مورد نظر علاقمندند.

2.     حاضرند منابع لازم را برای به دست آوردن محصول مبادله کنند.

شش مورد از زمینه های زیر یک چارچوب جامع و موثر را برای توسعه یک طرح بازاریابی فراهم می کند. این ۶ مورد اغلب با عنوان هایی نظیر “۶P” یا “آمیخته بازاریابی از آقای پروفسور مک کارتی ،نامیده می‌شود. نظریه اصلی، نظریه ۴P می‌باشد، که عبارتند از:

P اول، محصول (Product:):

Product:

 ترکیبی از کالاها و خدماتی‌ست که یک بنگاه اقتصادی ، ارائه و عرضه  می‌دهد که می‌تواند شامل اِلِمان‌هایی چون:

P دوم، محل عرضه (Place):

چگونگی دسترسی مصرف کننده به محصول یا خدمات عرضه شده توسط تولید کننده ؟
همه‌ی زمینه‌ها را در این مورد (
Place) باید در نظر بگیریم که شامل:

  • کانال‌های توزیع
  • مناطق تحت پوشش
  • موجودی انبار برای کالا (یا ظرفیت ارائه خدمات)
  • حمل و نقل
  • لجستیک
  • و محل خروجی خرده فروشی می‌باشد.

P سوم، قیمت گذاری (Price):

روش یا استراتژی قیمت‌گذاری محصولات و خدمات‌تان چگونه است؟
تخفیف‌های فصلی دارید؟ فروش با پرداخت بلندمدت (اقساط) دارید؟

P چهارم، برنامه‌های ترویجی (Promotion):

ارتباط برقرار کردن شما با مشتریان خود چگونه است؟
بیشتر کسب و کارها با به کاربردن ترکیبی از:

P پنجم، مردم یا کارکنان شرکت (People:):

کارکنان شما، مامورانی رسمی هستند که نماینده کسب وکار شما می‌باشد. چک کنید که تا چه حد موارد زیر را در میان کارکنان خود تقویت و توسعه داده‌اید:

  • دانش
  • تجربه
  • مهارت‌ها
  • ارتباطات
  • کار تیمی
  • و نگرش آن‌ها نسبت به اهداف تیمی

P ششم، پردازش (Process):

بر اساس تجربه‌هایی که از رفتار مشتری به صورت روزانه دریافت می‌کنیم، از یک سری فرآیند در کسب و کار خود استفاده می‌کنیم، مثلا تقویت و نظارت بر موارد زیر:

  • سیستم کنترل کیفیت (Quality control)
  • برنامه‌ریزی (Planning)
  • بررسی (Review)
  • سیستم بهبود مستمر (Continuous Improvement)
  • سندپردازی (Documentation)
  • و کانال‌های بازخورد (Feedback Channels)

 

 

تماس با حمزه حسینی تودشکی

 همراه :  09124109195      پست الکترونیک :