اهمیت برندینگ در کسب و کارهای دوران رکود

برندینگ چیست  و در یک کسب و کار چه اهمیتی دارد؟

برند سازی و یا برندینگ، (Branding)، بحث بسیار داغی که دراکثر جلسه‌های کاری ، محفل های دوستانه، گپ و گفت های خودمانی وجاهای مختلف توسط مدیران ، کارمندان و حتی فروشگاه های سطح شهر و... شنیده اید و نشان از اهمیت و درک موضوع داد.

برندینگ به زبان ساده یعنی این که  که شما قرار است “ذهنیت” مردم را نسبت به محصول و یا خدماتی که ارائه می دهید ، به شکل خاصی دربیاورید. یعنی احساس ته دلی مصرف کننده به شما ، محصول و یا خدماتی که ارائه می دهید ، چیست؟

برای ایجاد حس خوب ( همان برندینگ) همه‌ی اِلِمان‌های بصری برندتان از لوگو و فونت بگیرید تا مدل طراحی کارت ویزیت ، طراحی دکوراسیون، نوع لباس پوشیدن، استخدام کارمندان و هزاران نکته ریز و درشت دیگر، فقط و فقط یک ابزار برای برندینگ هستند و نه کل برندینگ! و رعایت همه این نکات منجر به ایجاد تمایز و ارزش افزوده در ذهن مشتری میشود که ما را با سایر رقبا مقایسه کند و آن بنگاه تجاری که برند هست را برای خرید برگزیند.

از کجا شروع کنیم؟

دکتر امیر اخلاصی از استاید دانشگاه، در کتاب اصول برندسازی خود می گوید، برای ایجاد برند، ۸ ابزار در اختیار مدیران بازاریابی قرار دارد تا از طریق آن با مشتریان ارتباط برقرار کرده و یک برند قوی در بازار بسازند:

  • تبلیغات
  • روابط عمومی
  • پیشبرد فروش
  • بازاریابی مستقیم
  • فروش شخصی
  • بسته بندی
  • رویدادها و اسپانسرینگ
  • خدمات مشتری

به طور کلی برندینگ، فرآیندی است که در طی آن به جایگاه احساسی و عاطفی یک محصول یا خدمت افزوده می‌گردد،
بدین وسیله ارزش آن برای مشتریان و سایر ذی نفعان افزایش می‌یابد.

به عقیده بزرگان عرصه برندسازی یا برندینگ:

برندسازی یا برندینگ حاصل پیام‌ها و گزارش‌های رسانه می باشد. هر قدر تعداد این پیام‌ها بیشتر و محتوای آن‌ها از دیدگاه مشتری، مطلوب تر باشد، نام تجاری قوی تر خواهد شد.

برندینگ دانشی است که با برتری دادن به یک برند (Brand) باعث افزایش اعتبار و شهرت آن برند در بازار رقابت میشود، اعتبار و شهرت یک برند به طور مستقیم  منجر به فروش بیشتر و قیمت گرانتر محصولات وخدمات میشود. یعنی:

 

  برندسازی روش هوشمندانه  تجارت و تولید ثروت است.

 

در کل برند سازی ابزاری می باشد جهت متفاوت دیده شدن از دیدگاه مشتری و جلب وی برای خرید.

برندینگ چیزی بیش از ایجاد یک نام یا لوگوی خاص و زیبا برای یک مخصول یا خدمت است، برندسازی مسیری است که به واسطه آن مشتریان، محصولات و خدمات یک شرکت را درک و تجربه می کنند.

 

برندینگ چیزی بسیار فراتر از داشتن یک لوگو است!

برندسازی ایجاد تمایزی منحصر بفردی است بین شما و رقبا که برای مشتریان،داشتن یک برند قدرتمند سبب می شود علاوه برهزینه های یک شرکت که به واسطه جلوگیری از سرمایه گذاری های نامناسب و بی هدف به طور کاملا محسوسی کاهش پیدا می کند، باعث جذب سرمایه ها برای سرمایه گذاری در شرکت و افزایش سود می شود.سودآوری به واسطه جذب مشتریانی وفادار به طور چشم گیری افزایش پیدا می کند و از همه مهمتر برند یک شرکت تبدیل به دارایی ناملموس برای سازمان می شود که ارزش آن می تواند بیش از مجموع ارزش تمامی دارایی های فیزیکی آن سازمان باشد.

از جمله­ ی دلایل مهم  برندسازی در نزد سازمان ها، ایجاد بستر برای تمایل به رهبری و ایجاد سهم بیشتری از  بازار است، از دیگر دلایل مهم برند سازی بستر سازی مناسب برای بدست آوردن مشتری کم هزینه می باشد. یعنی در صورتی که مشتری با برند سازمان آشنا باشد و احساس مناسبی نسبت به آن داشته باشد، سازمان هزینه تبلیغات، زمان و… کمتری برای تبدیل وی به یک مشتری بالقوه یا وفادار متحمل خواهد شد و همچنین مشتری بسیار راحت تر خرید می کند و در موقع خرید نیازی به تخفیف از سمت فروشنده نیست.

 

ضرورت برندسازی یا برندینگ (Branding):

ضرورت داشتن برند از این رو در اولویت قرار دارد  که با توجه به حركت جوامع مصرفی به سمت‌ مدگرايی، معروف شدن و تحسین بیشتر اطرافیان، در اختیار داشتن برند ((Brand یا نام‌های تجاری معتبر، يكی از راهكارهای ايجاد تمايز و شخصیت به شمار می رود.

 

انواع برندینگ:

1.    برندسازی مشارکتی یا Co-Branding: مشارکت با برندی دیگر جهت دست­یابی به هدف مانند شرکت سونی اریکسون.

2.    برندسازی دیجیتال: وب سایت، رسانه­ های اجتماعی، بهینه سازی موتور جستجو، استفاده از وب برای تجارت

 

3.    برندسازی شخصی یا Personal Branding: روش­ هر فرد برای ایجاد اعتبار و شهرت برای خودش

4.    برندسازی علّی: برندتان را با یک نیت خیر خواهانه همسو کنید؛ یا مسئولیت اجتماعی شرکت مانند سامسونگ که با خرید از مجموعه سامسونگ، درختی به نام شما کاشته میشود . شرکت سام سونگ نام این پروژه را یادگاری تو به زمین گذاشته است.

 

5.    برندسازی کشوری: تلاش برای جذب  حداکثری توریست و کسب و کار. برای نمونه تلاش برزیل برای المپیک 2016 و یا میزبانی جام جهانی قطر در سال 2022

 

تماس با حمزه حسینی تودشکی

 همراه :  09124109195      پست الکترونیک :