کدام کسب و کارها تا ماه های آینده ، از بازار ایران حذف می شوند؟

 

کدام کسب و کارها  تا ماه های آینده از بازار ایران حذف می شوند؟

 

الف-موضوع نخست :

ایران ،کشوری است بر پایه  “انرژی” و منبع تولید ثروت در آن  توسط تولید نفت و گاز می باشد ، اما متوسط قیمت فروش نفت در ده سال گذشته  در ایران، به قیمت ثابت سال ٢٠١۶ ،حدود  ٨١ دلار بوده است و اکنون قیمت نفت ایران تقریبا ۴١ دلار به فروش می رسد.یعنی قیمت نفت نسبت به 10  سال گذشته ، نصف شده است. اقتصاد ایران برای مدت ده سال با نفت ٨١ دلار تنظیم شده و اکنون همه تنظیمات باید تغییر یابد؛

 

بموضوع دوم :

به گزارش آقای مهندس چیتچیان وزیر نیرو ، ٨٠ درصد از  سفره آب های زیر زمینی طی سالهای گذشته ( تقریبا 40 سال گذشته)،مصرف شده است، در باغها و زمینهای کشاورزی روستاها به دلیل استفاده از روشهای سنتی( غرقاب) .بنابراین سفره های زیر زمینی در این روستاها و اطراف شهرها ، شدیدا کاهش یا فته است.مشکل در کاهش بارندگی نیست ، مشکل اصلی استفاده از منابع آب زیرزمینی بیش از حد در طی این 40 سال ، است

ج- موضوع سوم :

سرمایه گذاری در صنعت نفت و پتروشیمی ، عمدتا توسط سرمایه گذاران خارجی و توسط بانکهای خارجی تامین می شد  که متاسفانه به دلیل عدم ارتباطات بین بانکی و تحریم ها، متوقف شده است، بنابراین، در بخش نفت و گاز ، توقف تامین مالی از خارج را با استفاده از 50  میلیارد دلار وام از داخل و توسط بانکهای داخلی جایگزین کرده که وام داخلی را نیز بازپرداخت نمی کند و فقط اصل و فرع آن را تمدید می کند

کاهش قدرت خرید

قدرت خرید مردم ، به ویژه آن بخش که متکی به تولید انرژی است مانند نیروگاه های تامین برق خصوصی، نصف شده و در روستا ها قدرت خرید، آن بخش که متکی به استفاده از آب های زیر زمینی است به یک پنجم کاهش یافته است ، لذا قدرت خرید به شدت کاهش یافته است

 

کاهش سرمایه گذاری به حدود ٢٠ درصد گذشته

نتیجه کاهش قدرت خرید  مردم، به تغییرات ذیل انجامیده که عبارت است از:

ثروت کشور ،تنها در حد اداره امور جاری است و پول چندانی برای سرمایه گذاری در پروژه های عمرانی مصوب شده ، پس از اداره امور جاری ، باقی نمی ماند و این احتمال وجود دارد که سرمایه گذاری به حدود ٢٠ درصد سابق کاهش یافته است، بخش بازرگانی و خدماتی که متکی به سرمایه گذاری است نیز، به شدت کوچک شده است.

 

تقسیم بندی سه گانه کالا و خدمات مصرفی:

کالا و خدمات مصرفی به سه دسته تقسیم میشود :

گروه نخست کالا و خدماتی که خانواده ها تحت هیچ شرایطی نمی توانند مصرف آن را حذف کنند؛ مانند نان، برنج، چای و...

گروه دوم کالا و خدمات لوکس؛ مانند خودرو

گروه سوم کالا و خدمات حد فاصل گروه یک و دو؛ مانند یخچال ساید بایساید

نتیجه:٨٠ % مصرف در گروه یک وکاهش ۵٠ تا ٧٠ درصدی فروش در گروه ٢ و ٣

مسلما در این وضعیت،  ٨٠ % مصرف ، به کالا و خدمات گروه نخست و ٢٠ %  به کالا و خدمات گروه دوم و سوم، تعلق دارد کسانی که در بخش سرمایه ای یا کالا و خدمات گروه دو و سه فعال بودند ، فروش آنها ۵٠ تا ٧٠ % کاهش یافته است ، آنهایی که از رکود سخن می گویند  رکود مربوط به این سه بخش است اما در حوزه کالا و خدمات گروه یک ، رکود نیست و در این بخش فعالیت و کسب و کار ، تقریبا عادی است.

با توجه به کوچک شدن بازار، اکنون در بازار ایران، بازار عرضه شش برابر بازار تقاضا، می باشد. یعنی کسانی که برندینگ و ایجاد تمایزی بین رقبا ندارند، در آستانه حذف از بازار ایران می باشند.

 

اخراج ۵٠ درصد از فعالین اقتصادی گروه ٢ و ٣ از بازار

طی ماهها آینده 50 % از فعالین در این سه بخش ، به دلیل نداشتن توان رقابت از کم فعال به مرحله حذف از بازار می رسند . و جالب است بدانید که هیچ برنامه ریزی دولتی و غیر دولتی ، قادر به حفظ کسانی که  فاقد توان رقابت ، در این سه بخش فعال هستندف نخواهد بود. در این سه حوزه ، بازار خواه یا نا خواه  کوچک  می شود .هم اکنون،بخش بازرگانی ، خدماتی و سرمایه ای در سه حوزه فوق با نفت بشکه ای$80 منطبق است و با نفت بشکه ای$42، هیچ راهی جز اخراج از بازار برای ۵٠ درصد از فعالین اقتصادی آن ، وجود ندارد.

فعالیتهای اقتصادی  که به هر دلیلی برند هستند و یا مزیت رقابتی در بازار دارند، می مانند و فعالتهای اقتصادی  که به هر دلیل گران تر از رقبا اداره میشوند حذف میشوند ، مزیت قیمتی تنها کافی نیست ، فعالین اقتصادی باید مزیت رقابتی داشته باشند مزیت رقابتی شامل دو جزء است :

تعریف مزیت رقابتی به  عنوان شرط موفقیت  

صرفا کسانی در بازار ماندگار هستند که علاوه بر بازاریابی اصولی، برندینگ سازی و ایجاد مزیت رقابتی، سرمایه در گردش بهتری نسبت به سایر رقبا داشته باشند. کسانی که ، ضعیف تَر از رقبا عمل کنند دچار بحران نقدینگی میشوند. اکنون بزرگترین مشکل ٨٠ % فعالین اقتصادی کمبود پول است و برای تأمین نقدینگی اجبار  به استقراض از بانک و یا بازار می شوند و طبیعی است که بخاطر عدم فروش مناسب،  قادر به بازپرداخت استقراض خود نخواهند بود .

استراتژی مدیریت شکست، رمز موفقیت

مشکل اساسی کسب و کارها  در ایران ،این است که کسانی که در بازار فعال هستند ، استراتژی خروج از بازار ندارد و مدیریت شکست را به دلایل واهی، پذیرا نیستند. ، کسب و کاری  موفق است که استراتژی خروج از بازار داشته باشد.

 

راه حل:

برنامه ریزی برای تدوین یک برنامه مناسب بازاریابی ، برندینگ و ایجاد مزیت رقابتی برای کسب و کارها می باشد.

تماس با حمزه حسینی تودشکی

 همراه :  09124109195      پست الکترونیک :