تولید محصولات با چه کیفیتی در دوران رکود باعث افزایش فروش می شود؟

تولید محصولات با چه کیفیتی در دوران رکود  باعث افزایش فروش  می شود؟

در عرف بازار کیفیت یک نوع است و آن این که محصول با بهترین مواد تولید شود. در حالیکه در حقیقت کیفیت ارتباط مستقیمی با فروش ندارد به عنوان مثال همه عالم می دانند که کشیدن سیگار باعث مرگ تدریجی می گردد ولی سیگار یکی از پر فروش ترین محصولات در دنیا است و یا محصولات بی کیفیت چینی که تمام بازار ایران را قبضه کرده و روز به روز بر حجم آن نیز افزوده می شود.

 

 سوال این است که اگر کیفیت باعث فروش بیشتر نمی شود چه چیزی باعث جذب مشتری می شود؟

مدیران بازاریابی در دنیا پس از بررسی متوجه شدند که کیفیت از نظر مشتری به سه دسته تقسیم می شود و هر بنگاه اقتصادی که این سه کیفیت را رعایت کند به راحتی می تواند بازار خود را توسعه دهد

انواع کیفیت از نظر مشتری:

-کیفیت عملکردی: یعنی هر آنچه که در معرفی و تبلیغات اشاره کرده ایم، انجام دهیم . مثال اگر آب معدنی 5/1 لیتری تولید می کنیم واقعا در بطری 5/1 لیتر آب  وجود داشته باشد نه کمتر از آن.

 

-کیفیت تطبیقی: بین محصولات تولیدی یا خدماتی، تفاوتی در کیفیت تولید وجود نداشته باشد و بر اساس ماموریت برند پیش برود. مثال : تولیدات شرکت تویوتا در هر یک میلیون تولید خودرو فقط 02 / 0 درصد تفاوت دارد و یا در بازار ایران رایج است که تولیدات  محصولات ایران خودرو و سایپا از سال 1392 به بعد کیفیت لازم را ندارد.

 

-کیفیت ادراکی: تطابق ویژگی های محصول یا ارائه خدمت با انتظارات مشتری . مثال سلیقه ایرانیان ایجاب می کند که خمیردندان با طعم نعنا را بیشتر از بقیه طعم ها دوست دارند.

به همین دلایل است که تولید کنندگان چینی بدون کمترین زحمتی توانستند بازار دنیا و ایران را تصاحب کنند. 

تماس با حمزه حسینی تودشکی

 همراه :  09124109195      پست الکترونیک :