استراتژی یک فعال اقتصادی در اوضاع نابسامان ارزی در ایران چیست؟

استراتژی  یک فعال اقتصادی در اوضاع نابسامان ارزی  در  ایران چیست؟

عمده دلیل افزایش قیمت دلار ناشی از تورمی است که بر اساس افزایش نرخ سود سپرده، چاپ پول و دستگاه های کارت خوان ( همان حکم چاپ پول را دارد)، حاصل شده است.افزایش تورمی که توسط سیاست های غلط بانکی لحاظ شده منجر به ایجاد تورم نقطه به نقطه ده ساله از سال 1386 تا 1396 شده که این اختلاف با افزایش ارز پر می شود.

 

افزایش قیمت ارز آستانه ای دارد و آن قدرت خرید مردم در بازار ایران است. زیرا جنسی که با دلار 5000 تومان خریداری و وارد می گردد با بیش از 70% افزایش  قیمت به دست مصرف کننده می رسد. ( هزینه های خرید، حمل و نقل، گمرک، عمده فروش و...)یعنی محصولی که در بازار تولید کننده ده میلیون ریال ارزش دارد در بازار ایران با قیمت هفده میلیون ریال به فروش می رسد.

 

این در حالی است که بازار ایران کشش افزایش ارز بیش از حد را ندارد و این امر به یقین  باعث کاهش شدید خرید از سوی خریدار و به طبع آن کاهش شدید فروش و ورشکستگی بنگاه های اقتصادی به ویژه بنگاه هایی که توان رقابتی ضعیف و مقروض به بانک یا بازارهستند، را در پی خواهد داشت.

 

وظیفه یک مدیر بنگاه اقتصادی استفاده از استراتژی های کاهش هزینه های تولید بدون کاهش کیفیت، و استفاده از استراتژی های برندینگ جهت افزایش قدرت رقابت و جلوگیری از ورشکتگی است. زیرا وقتی شما برند می شوید از نظر مردم افزایش قیمت محصولات شما معقول می باشد و فقط در آن صورت اجازه افزایش قیمت را دارید ولی اگر افزایش قیمت شما از نظر مردم معقول نباشد، محکوم به خروج از بازار هستید.

 

از طرفی دیگر عده ای سود جو اعم از صرافی یا اشخاص حقیقی با سفته بازی در حال افزایش قیمت ارز در بازار ایران هستند و مردم نا آگاه برای خرید دلار صفهای طولانی تشکیل داده اند که درواقع این صف صف سود نیست بلکه صف انتقال ورشکستگی به مردم عامی است.

تماس با حمزه حسینی تودشکی

 همراه :  09124109195      پست الکترونیک :